ברבור שחור OUT, ברבור אדום IN

"תעתועי האקראיות, הופעתו של הברבור השחור בשוקי הכספים ובחיים", הוא ספר שזכה לתהודה רבה. אני לא ממליץ לכם לקרוא את הספר.  בעיני יש בספר המון חזרות, הדוגמאות (לפחות בחלק שקראתי לפני שנשברתי) אינן מרשימות, הסגנון מעצבן ויהירות הכותב בלתי נסבלת, ובנוסף – את הרעיונות המרכזיים ניתן לקרוא בביקורות שונות שפורסמו על הספר.

ברבור שחור הוא משל לארוע נדיר, בלתי צפוי, המתרחש בהפתעה והשפעתו רבה. כמה ברבורים לבנים שלא תראה לא יכינו אותך לפעם הראשונה שתראה ברבור שחור. אסון התאומים הוא ברבור שחור, המשבר הפיננסי ב- 2008 הוא ברבור שחור ועוד. בספר מתפלסף המחבר על הסיבות לכשל האנושי (מדוע אנחנו מופתעים), כמו גם לנטייתנו למצוא לארועים שכאלו הסברים בדיעבד.  כנראה שבהמשך הספר המחבר דן גם בהכנה והגנה מפני ברבורים שחורים, אבל אני נשברתי קודם.

לקח לי קצת זמן להבין מה כל כך מרגיז אותי בספר הזה. אין לי שום דבר נגד תאוריית הברבור השחור, והפילוסופיה (פופר ואחרים) העומדת מאחוריה, אני רק חושב שנכון להיום הברבור האדום חשוב יותר. התמודדות האדם עם ברבורים שחורים והצד האקראי של החיים מרתקת ומלאה אנקדוטות, אבל גם למזל יש גבולות, ויש כוחות חזקים ממנו. הברבור האדום יותר חזק מהברבור השחור.

אז מה זה הברבור האדום הזה? הברבור האדום (הגדרה שלי …) הוא ארוע שהשפעתו רבה, ודאותו גבוהה, ולמרות זאת האדם בוחר להתעלם ממנו. בדרך כלל הברבור האדום יתפתח לאט ובאופן הדרגתי, אך נטיית האדם היא להתעלם ממנו עד שנהיה מאוחר מדי. שילוב של אופטימיות חסרת ביסוס, יכולת מופלאה להכחשה קוגנטיבית, ונטיית יתר לחשוב שבעולם יש רק ברבורים לבנים ושחורים.

דוגמאות – משבר האקלים הגלובאלי הוא ברבור אדום (איני מצליח לתפוס את הפער בין תחזיות המדענים להתייחסות האומות), המגמות הדמוגרפיות בארץ ישראל וסביבתה הן ברבור אדום (אלא אם די לנו במדינת תל אביב) ועוד. סביר להניח שגם את תופעת הברבור האדום חקרו, כמובן תחת שם אחר, ואני בטוח שאפשר להסביר מדוע המוח שלנו גורם לנו להתעלם מברבורים אדומים גם כאשר הם עומדים לפנינו במלוא הדרם, וגם אם השתכנענו לוגית בקיומם. 

לחוסר הכנה לברבור שחור יש משמעות רבה, אבל היא בדרך כלל מוגבלת וזמנית. לברבור אדום לעומת זאת יש השפעה מתמשכת, לא הפיכה. ברבורים שחורים יותר סקסים, עובדה כתבו עליהם ספר. מברבורים אדומים תמיד קל להתעלם ולהסביר בדיעבד שהם היו ברבורים שחורים. כמה שזה לא נכון וכמה שזה מסוכן. 

כתיבת תגובה

