יש נאמנות יש אזרחות

הפוסט הפעם לא נוגע כלל בנושא סביבה ומשבר האקלים, אבל חשיבותו לעתידנו רבה. אשמח לתגובות.

ברקע לדברים אני מצהיר, כשישראלי יהודי ציוני חילוני חשוב לי לשמור באופן דמוקרטי על הצביון היהודי ציוני חילוני של מדינת ישראל, תוך מתן שיוויון זכויות לכל אזרחי המדינה. מעבר לאיומים החיצוניים, בהם לא אעסוק כאן, המגמות הדמוגרפיות הפנימיות עלולות לשנות את התמונה באופן דרמטי. ב- 2030 חצי מהיהודים יהיו דתיים או חרדים, וחצי מתושבי המדינה יהיו "לא ציונים" (ערבים או חרדים). יקח עוד קצת זמן עד שהילדים יגיעו לגיל הבחירות, ואתם יכולים לדמיין כיצד יראה הפרלמנט של מדינת ישראל ב- 2040 או ב- 2050, וזה לא כל כך רחוק כפי שנדמה.

כולנו זוכרים לטובה את העלייה מרוסיה, ששינתה את המאזן הדמוגרפי הפנימי. ברם, השינוי היה זמני ואני חושב שאסור לנו להניח היקפי עלייה דומים. אז מה עושים?

בשלב ראשון אני מציע לתת זכות בחירה גם לאזרחי ישראל שאינם מתגוררים בה במועד הבחירות, כמקובל במדינות רבות בעולם. קצת פרדוקסלי, קשה להגדיר את היורדים כציונים, אבל סביר בעיני שהמהלך הזה יחזק את משקלו של הגוש היהודי חילוני ציוני בכנסת ישראל. אינני בעד הדרישה להצהרת נאמנות מאזרחי ישראל תושבי הארץ כתנאי לזכות בחירה, אבל אני בהחלט חושב שאת הדרישה הזאת ניתן להכיל על מצביעים מחו"ל. כלומר, בעלי אזרחות ישראלית שיצהירו נאמנות למדינת ישראל יוכלו להצביע בבחירות גם מארצות הניכר.

ניתן לטעון שהמלצתי תעודד ירידה. דעתי הפוכה, ללא חיזוק מבחוץ של הגוש היהודי חילוני ציוני, הירידה מתוכו רק תלך ותגבר.

בצעד נועז יותר, ייתכן בלתי נמנע בראייה ארוכת טווח, אני מציע לשקול מתן זכות בחירה לכל יהודי שיצהיר נאמנות למדינת ישראל. איזה פרוש שלם יותר ניתן לתת להגדרה כי ישראל היא מדינת העם היהודי? מעבר להצהרת נאמנות, ניתן להתנות רשות זאת ב"תקופת שרות בארץ", "מס שנתי" וכדומה.

ואם לא נזדרז, יהיה קשה לקבל את ההחלטות האלו באופן דמוקרטי …

4 תגובות »

  1. ohad said

    הי

    לא מאמין בפתרון של לתת זכות הצבע לתושבים בחו"ל. אם יהודים אז גם לא יהודים שירדו, יכולים להצביע כלומר גם כאלו שגרים בארצות ערב. למה שאוכלוסית היורדים תהיה ציונית וחילונית יותר מאלו שגרים בארץ?
    והכי חשוב האם זכות האכרעה בהחלטות גורליות ינתנו בידי מי שלא ישלם את מחיר הכישלון?
    וכל זה עוד לפני מתן תירוץ רישמי לנבחרינו לבלות במסעות בחירות ברחבי העולם כך שבסופו הם בכלל לא יהיו בארץ.

    אוהד

  2. אריק ג said

    איתן
    ההצהרה שכתבת בתחילת הדברים היא אמנם גילוי נאות, אך משקפת דמוקטטורה.
    מעבר לכך, אני חושב שיחסית למצב בישראל יש בחו"ל יותר יהודים דתיים ציוניים מאשר יהודים חילוניים, ובודאי כאלה שישראל קרובה לליבם.
    אפשר ללכת עוד כמה צעדים: למשל לדרוש ממשפחות המצהירות על עצמן כחילוניות ללדת לפחות 5 ילדים (או כל מספר אחר שיביא לשינוי היחס הדמוגרפי כרצונך.) כעידוד אפשר לצרף לזה גם "קצבת ילדים חילוניים" ומנגד מס ירידה חילונית. או לתת משקל גדול יותר למצביעים חילוניים.
    בקיצור- לדעתי קצת הגזמת

  3. אייל said

    הי,
    כשצריך להכריע בין הערכים השונים, נראה לי שבסופו של דבר הייתי מדרג את סדר החשיבות (שלי כמובן) כך: מדינה יהודית, ציונית, דמוקרטית. לגבי חילוניות, העניין הוא יותר סמנטי. אני לא רוצה מדינה חילונית וודאי שלא מדינה דתית. אני רוצה להפריד את הדת מהמדינה. בכל מקרה זה נראה לי פחות חשוב מהיות המדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית.
    דמוקרטיה מייצגת בעיני את ערך ההומניזם. אבל כשאני בוחן את ערך ההומניזם מול היכולת להתקיים כיהודי ציוני במדינה עצמאית, נדמה לי שהדמוקרטיה צריכה להתכופף. הייתי מוותר היום על שטחים מובהקים של רוב ערבי ומגדיר את גבולות המדינה מחדש בגבולות שבמקומות לא מעטים יהיו מצומצמים יותר מהקו הירוק הקיים תוך שמירה על רוב יהודי מסיבי.
    במסגרת הפתרון הרצוי לנו מול מדינת פלשתין הייתי שואף להגיע להסדר בו יהודים הנמצאים מעבר לקו הגבול שייקבע יהיו תושבי פלשתין אך אזרחי ישראל וערבים המתגוררים בשטח מדינת ישראל יהיו אזרחי פלשתין ותושבי ישראל.
    הפתרון האלטרנטיבי הוא לסיים את פרק המדינה היהודית תוך כמאה שנה, ם לא פחות ולחפש אוגנדה חדשה…

  4. יאיר ק said

    גם אני חש בשינוי הדמוגרפי, אבל הצעתך רחוקה מלשנות את המצב.
    אין כל כך הרבה ישראלים בחו"ל ואלו שנמצאים, כנראה שלא יטרחו להצביע. גם השלב השני לא שימושי מסיבות דומות. ונגיד שהצלחת להקטין במקצת את שיעור החרדים/ערבים בהצבעות – זה לא בדיוק פשוט להתעלם מ30-40 אחוז, במיוחד כאשר לא כל החילונים בדעה אחת (דבר בלתי אפשרי למעשה)… נראה לי שיהיה צורך באינטרגציה של החילונים+דתיים מסוימים. ה'אנטי-ציונות' של חרדים רבים היא ממילא פורמלית לכל היותר ודתיים רבים הם ציונים.

    הלמ"ס בדיוק הוציאה דו"ח תחזיות דמוגרפיות:
    http://www.cbs.gov.il/www/publications/tec27.pdf
    (שהשתנה קצת מאז הפעם האחרונה שקראתיו – אז זה היה הגרסה המקדמית – בגרסה הסופית הם לא נותנים אחוזים כחלק מכלל האוכלוסיה ותצטרך לחשב את האחוזים בעצמך), אבל נראה לי שהתרחיש הזה יכול לפתור את הבעיה הדמוגרפית הפנימית.

    לבינתיים אציע את הפעולות הבאות:

    א) חוקה שתגביל חקיקה דתית.
    ב) ביטול חוק טל. חובת שירות היא הרבה פחות חשובה כאן וצריך להקריבה אם זה עוזר לביטול החוק – הרבה הרבה יותר חשוב להכניס את הגברים החרדים למערך העבודה אחרת עלולה להיווצר בעיה כלכלית חמורה. כנ"ל יש לטפל בחסמים באשר לנשים ערביות.
    ג) הסדרת מצב הבדואים (איפה שעיקר הריבוי הערבי נמצא).

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

כתיבת תגובה

