בעל המאה הוא בעל הדעה

אני מודה לכל מי ששולח אלי לינקים לאתרים ומאמרים בנושאי הבלוג, שהרי אחת ממטרותי היא שיתוף מידע וידע. השבוע קבלתי הפניות לשני מאמרי דעה  חשובים מה- New York Times ואני רוצה להתייחס בקצרה לשני המאמרים.

המאמר הראשון הוא של Robert Bryce שכותב על "המחיר האמיתי" של אנרגיות מתחדשות, תחת הכותרת The Gas is Greener. במאמר הכותב יוצא נגד תעשיית האנרגיות המתחדשות וטוען כי האנרגיות המתחדשות (שמש, רוח) יותר בזבזניות בהיבט שטחי הקרקע הנדרשים, וכמות הפלדה הנדרשת, בהשוואה לאנרגיה מגז. זה נכון, אבל זה ממש לא העיקר. המדד העיקרי ואולי היחיד בו צריך להשוות בין מקורות האנרגיה הוא כמות גזי החממה ליחידת אנרגיה. נקודה. המשך ייצור אנרגיה מדלקים פוסיליים ובהם גז משמעותם הרס לאנושות כולה. התובנה הזאת רווחת בכל העולם הנאור חוץ מאשר בארצות הברית – מעניין למה … האמת שההסבר מאוד פשוט. בטווח הזמן הקצר האמריקאים נדרשים לשלם את המחיר היקר ביותר, ולכן מה הפלא שלא אכפת להם מטווח הביניים, מהעולם שהם משאירים לילדים ולנכדים שלהם ושלנו? 

נחזור ל- New York Times, והמאמר השני אליו אני רוצה להפנות הוא של תומאס פרידמן וכותרתו The Earth is Full. איני רואה טעם בתמצות הדברים – פשוט תלכו תקראו ותתרשמו כיצד אנו צורכים את משאבי העולם בקצב בלתי מקיים. מה שאני אוהב בפרידמן, מעבר לחדות המחשבה והכתיבה, היא היכולת שלו לשנות את דעתו. מדהים להיווכח בשינוי שפרידמן עבר בין ספר ההלל לגלובליזציה – "העולם הוא שטוח" לבין ספרו "חם, שטוח וצפוף" (קריאת חובה בעיני לכל מי שרוצה להבין לאן העולם הזה מתקדם/מתדרדר).

אין לי בעייה עם זה שה- New York Times מפרסם דעות לכאן ולכאן, אבל יש לי בעייה קשה עם העובדה שבעל המאה הוא בעל הדעה. כך למשל,  כותב המאמר הראשון חבר ב"מכון מנהטן", אחד משורה של מכוני מחקר "תמימים" הממומנים על ידי ברוני הנפט ויוצאים השכם לבקרים נגד כל מה שמאיים על הביזנס שלהם. מימון "תעשיית ההכחשה" לא נגמר בעיתונים – בוושינגטון מסתובבים אלפי לוביסטים של חברות הנפט עם אינטרס ברור אחד ויכולת השפעה רבה. שערותי המעטות סומרות מהפער בין האג'נדה בענייני סביבה ואנרגיה של אובמה בכניסתו לתפקיד, ובין העמדה שהוא מיישם בפועל, ואתם כבר מזהים את הסיבות המרכזיות להבדלים. 

הבחירות בארה"ב מתקרבות. אם תשאלו אותי, אני הייתי בוחר את פרידמן לתפקיד נשיא ארצות הברית. פרידמן כמו אובמה יודע לשנות את דעתו, אלא שפרידמן מתפתח לכיוון הנכון ואילו אובמה לצערי הרב נסחף בלחץ תעשיות הנפט והלוביסטים בכיוון ההפוך.

תגובה אחת »

  1. ברמן said

    השבוע קראתי שם עוד כתבה, שעסקה בחוסר התכליתיות של הממשל בנושא לעומת מדינות אחרות – בעיקר בריטניה

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

כתיבת תגובה

