הישראלים כל כך עסוקים בהווה ובעבר, שאין להם סבלנות למחר

אינני יודע האם יאיר לפיד יהיה פוליטיקאי מוצלח, ואני בכל מקרה אצביע למפלגה חילונית ציונית אחרת, אבל דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו, וזו כתיבתו המחודדת. הקטע הבא חתם את הטור השבועי שלו בידיעות אחרונות ב- 27/1.

"את רוב זמני אני מבלה בימים אלו בהרצאות בפני ישראלים משכבות שונות וממקומות שונים, וגיליתי תופעה מעניינת: הישראלים מתעניינים בדברים מגוונים ושונים, אבל משתעממים מאותם דברים בדיוק. יש שני נושאים, שבכל פעם שאני מתחיל לדבר עליהם, יורד עליהם דוק של עייפות ועיניים מזוגגות – איכות הסביבה והפנסיה שלכם.

אם שואלים אותם, הם אומרים, כמובן, שמדובר בנושאים חשובים מאוד שיש לתת עליהם את הדעת, אבל בעודם אומרים זאת ראשם כבר צונח ועפעפיהם הופכים כבדים כעופרת. ניסיתי לפענח בפני עצמי מדוע דווקא שני הנושאים האלו גורמים לשיעמום מוחץ שכזה, והגעתי למסקנה שהדבר היחיד שיש להם במשותף הוא העובדה שהם נוגעים לעתיד.

העיסוק באיכות הסביבה הוא, כהגדרתו של הסוציולוג מנואל קסטלאס, 'מעשה של סולידריות עם העתיד', ואני מאמין שכל אדם אחראי צריך לדעת מה קורה בקרן הפנסיה שלו, שכן עתידו תלוי בכך. אבל הישראלים כל כך עסוקים בהווה ובעבר, שאין להם סבלנות למחר. החשש הגדול שלי הוא שביום שהוא יגיע – והעתיד תמיד מגיע – יתברר לכל האנשים הנרדמים מולי ששוב התעוררנו מאוחר מדי." 

כתיבת תגובה

