הדלפה של הפרק המדעי של דו"ח ה- IPCC ה- 5

פאנל המומחים של האו"ם מורכב ממספר קבוצות, וקבוצה מספר 1 אמונה על כתיבת פרק הרקע המדעי. הדו"ח החמישי של הצוות אמור לצאת בשנה הבאה, אבל הודלף לאחרונה לרשת. ההדלפה בוצעה על ידי אחד מ- 800 המדענים החברים בצוות העבודה, ראו http://www.stopgreensuicide.com/, הידוע בדעות המתנגדות לעמדה הרווחת ביחס לחלקו של האדם בהתחממות (כן, יש גם כאלו בפאנל המומחים), ולא מעט בלוגים המתייחסים לטיוטה בעולם מדברים בעיקר על שינוי רב משמעות ביחס לחלקה של השמש בהתחממות. 

אני קראתי את מרבית פרק התמצית למקבלי החלטות ונשארתי מאוד מוטרד. אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם. לפי התמצית למנהלים ההתחממות היא חד משמעית,  ובוודאות (virtually certain) היא בעיקרה מעשה ידי אדם. הגורם המרכזי להתחממות – עלייה בגזי החממה (בעיקר דו-תחמוצת הפחמן) כתוצאה מפעילות אנושית. גם בהיבט התחזית להמשך לא נתקלתי בבשורות טובות. כולנו כבר חשים בשינויי האקלים ועלייה באירועי הקיצון, ועל פי המודלים (אשר על פי הדו"ח הולכים ומשתבחים עם השנים) המגמה הזו תימשך בקצב הולך וגובר. 

מי שעוקב אחרי, יודע שיש לי "חיבה מיוחדת" לעלייה בפני הים – אולי כי זה מוחשי, ואולי כי זה הרסני וגלובאלי. הנה לינק לפרק שהודלף בנושא. הבשורה הטובה – התחזית עד סוף המאה מדברת רק על 30 ס"מ עד מטר, כתלות בתרחיש. אבל, כפי שמציינים המומחים, לתחזית זו אמינות מוגבלת. חלק מהמודלים הנוגעים להפשרת הקרחונים חוזים עליה גדולה יותר, אך אמינותם מוטלת בספק, וזה אומר – אי אפשר לקבל אותם אבל גם אי אפשר לבטל אותם … בראייה ארוכת טווח, בעולם חם ב- 2-3 מעלות (ואנחנו צועדים לשם בבטחה) הדו"ח קובע כי הים בסופו של דבר יעלה ב- 6 מטר לערך, אבל קצב העלייה אינו ידוע, ויכול להגיע לאלף שנים.

ה- IPCC הוציא הודעה המוחה על ההדלפה. באופן פרדוקסלי ככה נודע לי עליה. אז תודה …

תגובה אחת »

  1. […] שכתבתי לא מזמן בפוסט בנוגע להדלפת הפרק המדעי של פאנל המומחים של האו"ם, […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

כתיבת תגובה